Dag 21

3 oktober 2019

Vandaag een kleine 20 km weten te overbruggen, en ja, we waren weer berggeiten. Zitten op de helft op weg naar Finesterra. Nog 2 etappes te gaan, dan zit het erop. We gaan met de bus terug naar Santiago, verblijven daar nog een dag en daarna op naar Porto.

Uiteraard was het deze morgen om 08.00 uur weer hetzelfde als anders. Mist. Om 09.45 uur liet de kopere ploert zich weer zien en de dag was weer geweldig. Toch kwam er in de middag weer een dreiging aan. Oke, zak over de rugzak, jasje weer aan, en de plu in de aanslag, terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Het was toch een kleine 24 gr, maar hier kun je niet van het weer op aan. Als er een dreiging komt, kun je beter voorbereid zijn, want het kan soms heel snel gaan. Toch is onze tocht nog droog gebleven. Gelukkig, want je wordt er niet vrolijk van als je in de regen moet lopen.

We lopen door enkele kleine dorpjes waar de hanen ons welkom heten. Maar ook de honden kunnen er iets van, ook die heten ons welkom voor het hekwerk waar ze zitten de boel te bewaken. Toch maar niet te kortbij komen, sommige hebben toch wel héle grote tanden.

Het is vandaag druk op de route. Vele Caminogangers voor en achter ons en soms schrik je je helemaal de pleuris als er ineens Caminos per fiets naast je zitten op paden waar wij het nog moeilijk hebben om te lopen.

Ben stuurde nog enkele foto’s dat hij bij de arts op tafel lag en die hem zijn voeten aan het verzorgen was. Rene liet nog weten dat de arts met één oog naar Ben keek en het andere in zijn binnenzak, als dat maar goed gaat! Hij liet ook weten dat het een stuk beter ging met Ben. Dat is dus ook weer positief hé. Op de ander foto had hij een St. Jacobsschelp gevonden. Die wil hij gaan gebruiken zaterdag (als Helmut en ik ook zijn gearriveerd) bij zijn ritueel. Uiteraard met 3 glazen en een fles rode wijn 😏

Vanmorgen toen we vertrokken in de mistige situatie en rustig onder een sierlijke boog door liepen, aankwamen aan het begin van de bosrand en langs een kerkhof liepen, zag je alleen de koppen van de kruizen die toebehoorde aan de graven. Ergens in de verte hoorde we een zwarte kraai zijn geluid maken. Zou deze nu echt op een kruis hebben gezeten van een graf! We zagen hem niet, maar verderop verscheen er héél langzaam iemand uit de mist, het zal toch niet hé. Kerkhof!, zwarte kraai! ... iemand! ... Je hebt van die gekke films dat er “iemand” staat met een grote muts op en een hele lange jas aan en die een ... bij zich heeft. Hoe noemen ze die “iemand” ook weer? ... owwww ja, ... Pietje de .... ⚰️

Toen we dichterbij kwamen, Jezus, ja die niet, maar het was een oud vrouwtje die een beetje krom voorover liep en sloffend over het paadje liep. Ze keek ons ook niet echt aan en slofte verder langs ons door. Toen ik om keek was ze ook weer ineens verdwenen. Het zal toch niet hé!

Wat oude kerkhoven met je verbeelding kunnen doen hé. En dat oude vrouwtje had toch écht geen bezem bij zich. Ik heb toch even mijn wenkbrauwen moeten fronzen en ben maar weer gewoon doorgelopen, met af en toe toch een raar geluid naast me die uit het mistige bos kwam!

Maar ahhhh, ook dat is de Camino hé. 😉

Voor nu weer:

Buen Camino 👣👣

1. Lia Rosenbrand:
    3 oktober 2019
    De camino gaat je naar het hoofd stijgen, je begint rare dingen te zien. Tijd om je wandelschoenen uit te trekken! 🤣🤣
  2. Jean Arntz:
    Ja toch! En we moeten nog 2etappes! Dat wordt nog wat. Nóg meer kerkhoven 🥴
  3. Van Wegberg:
    3 oktober 2019
    Hey Jean geen gekke dingen gaan zien hé , nog even en je tocht zit erop. Dan nagenieten van wat je allemaal beleefd hebt. En dan terug naar huis, naar de dagelijkse wereld. Gr Ger en Cilia
  4. Jean Arntz:
    3 oktober 2019
    Heyyyy zwoager. Ig zeak dig, tis woar gebeard. Es te ens wis waat de Camino mit dig deit 😉
  5. Marianne:
    3 oktober 2019
    Zot! Het wordt idd tijd dat je naar huis komt. Je ziet dingen die er niet zijn🥴 . Het grootste gedeelte zit erop. Maar geniet nog van de resterende tijd! Je hebt er zo lang naar uitgekeken! LY 😘
  6. Jean Arntz:
    Echt wel 😜
  7. Jean Arntz:
    3 oktober 2019
    Ben ook blij als ik weer naar huis kan komen. Kijk er naar uit. Trekken een lekkere rode open met schaaltje vis etc. 😉💋
  8. Ruud:
    3 oktober 2019
    Je fantasie gaat met je op de loop, Jean! Maar wel weer een mooi verhaal. Gefeliciteerd met jullie prestatie, het volbrengen van de tocht. En dan ook nog een honderd extra er achteraan, diepe buiging! Groet, Ruud
  9. Jean Arntz:
    3 oktober 2019
    Dankjewel zwager. Een tocht die jij ook kan volbrengen. Zin in?
    We zien elkaar weer. Zin in een kwak!
  10. Irma:
    3 oktober 2019
    Jean, nog 2 dagen lopen, geniet er nog even van. Fijn dat het wat beter gaat met Ben, al ziet het er niet fijn uit. Laat je niet gek maken door waanbeelden ;-)
  11. Jean Arntz:
    3 oktober 2019
    Hallooo, dat is echt gebeurd hé 😉
  12. Riny en Nic:
    3 oktober 2019
    Hoi Jean, Wat een verhaal, We geloven alles.
    Goed dat Ben weer mobiel is,niet te geloven dat hij daarmee heeft kunnen lopen, met zo'n grote blaren, nog even en dan maar eens goed uitrusten, groetjes van Riny en Nic.
  13. Ramona:
    3 oktober 2019
    Mooi verhaal weer! Ik kan me herinneren dat jij een jaar of 20 geleden tijdens een griezeltocht in een bos achter een boom uit sprong en heel hard 'boogiewoogiewoogie!!!' riep hahaha 😂 Misschien weet jij dat niet meer, maar het is waar gebeurt 😀 Je liep, nadat je ons een hartverzakking had bezorgd, met ons mee en zag toen ook overal schimmen in het donker. En wij werden alleen maar banger haha.
    Moest daar meteen aan denken toen ik dit verhaal las 😀
    Veel plezier nog!
  14. Jean Arntz:
    5 oktober 2019
    Euhhhhh, kan ik me echt niet meer herinneren 😟
  15. Rudy J Scholte:
    3 oktober 2019
    Zolang je magere Hein met zijn zeis niet tegen komt gaat alles goed Jean, geniet er nog even van en Ben beterschap jongen, ziet er echt slecht uit, groeten uit Kopstukken nu 8°C
  16. Jean Arntz:
    5 oktober 2019
    Alles komt goed met Bennie, heeft al nieuwe schoenen gekocht. 😊