Dag 18

1 oktober 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Sorry mensen, maar nu moet ik jullie teleur stellen wat mijn column betreft.

Het was té emotioneel om binnen te komen op de La Plaza voor de Kathedraal.

Té emotioneel voor ons allemaal.

Té mooi om alles te vertellen.

Sorry, maar deze ervaring moet je zelf meemaken. Deze ervaring kan ik niet uitleggen zonder meerdere tranen weg te gooien.

Sorry, maar we hebben met z’n allen de tocht gemaakt, met bloed, zweet en al dat gedoe.  ... honderden vliegen om ons heen weg moeten jagen, door dorpjes heen moeten gaan waar de koeienstront op de weg lag, waar zie je het nog! Karrensporen in de landwegen waar we liepen. Onze voetafdruk achterlatend, hoe mooi kan het zijn.

Bergen die hoger waren dan we dachten. Bergen die als je ze ziet, er nooit over praktiseert om ze te beklimmen. Bergen die je het liefst links laat liggen, maar die je moet beklimmen omdat je rechtsaf moet. ... Sodeknetter, ja, Sodeknetter wat hebben we met z’n allen een prestatie neer gezet. Wat zijn we trots, trots op onze laatste stempel. Trots op onze certificaten.

Marianne belde, ja, sorry, ook dan hou je het niet droog. Je wil dan ook stotterend je verhaal van binnenkomst doen wat niet gaat, je wil je verhaal doen, maar kan het niet uitleggen waarom het voorbij is. Het valt verdomme zo zwaar allemaal.

Het is voorbij! ... Verdomme het is voorbij. En we wilde het met z’n allen niet voorbij laten gaan.  .... shit, het is 03.37 u dat ik dit zit te schrijven met diverse gevierde biertjes, wijntjes en vooral Cuba- Libre op.

Verdomme ik zit dit te schrijven, jawel, ik mag wel zeggen met tranen in mijn ogen en een snurkend iemand op het bed waar ik ook op zit. Dit alleen omdat er hier naast de deur één stopcontact zit. Vraag me af hoe de nonnen dat vroeger hebben gedaan met (al) hun hulpmiddelen! 😏

Ja, we zitten/liggen in een Seminaar, een oud klooster waar vroeger vele nonnen hun saaie leven hebben volbracht. Waarschijnlijk was dit voor hun niet saai, ze hebben er immers voor gekozen. En in dit geval mogen wij dit saaie leven in hun kamertje meemaken, ... Ahhhh ook dat is Camino!

Sorry mensen, maar inmiddels is het 04.10 u en ik wil toch nog ff mijn kleppen dicht gooien. Morgen hebben we ontbijt en is er ook nog ergens een Heilig mis voor de Caminos, of zit ik weer mis, dat het toch op een andere dag is. Kan ff niet meer zo goed denken, dus bij deze!

Ahhhhh, heb ik toch nog iets aan mijn column gedaan. Wat emoties met je doen hé

Buen Camino 👣👣 en, wat een dag!

1. Tiny stoffels:
    1 oktober 2019
    toppie gedaan jullie mogen super trots zijn op deze prestatie
  2. Jean Arntz:
    Dat zijn we zeker 😏
  3. Karin:
    1 oktober 2019
    Hoi geweldig mannen wat een prestatie en wat een ervaring. Geniet van jullie herinnering aan deze mooie en ook zware tocht. Ga de verhalen missen.!!!!
  4. Jean Arntz:
    1 oktober 2019
    Komen er nog een paar, want morgen ga ik verder naar de kust. Is nog een kleine 90 km.
  5. Rudy J Scholte:
    1 oktober 2019
    Hele diepe buiging mannen, fantastische prestatie
  6. Jean Arntz:
    1 oktober 2019
    Dankjewel ook namens Ben. Ik ben nog met hem in het ziekenhuis geweest. Zat een ontsteking in!
  7. Van Wegberg:
    1 oktober 2019
    Hoy Jean nogmaals een dikke proficiat met jullie geweldige prestatie. Geniet ervan en veel suc6 met je tocht naar de kust. Gr Ger en Cilia
  8. Jean Arntz:
    Dankjewel zwoager en Cilia. 👍
  9. Sierd Hans de Jong:
    1 oktober 2019
    Proficiat heren ook namens Margriet mijn vrouw. Een geweldige prestatie. Zij heeft het stuk tweemaal gefietst vanuit Roermond.

Wil Jean de hartelijke gelukwensen speciaal ook aan Ben overbrengen? We drinken er binnenkort één op in Roermond. Samen met Ben zijn we de trotse grootouders van Siebe.

Sierd en Margriet de Jong (Roermond)
  10. Jean Arntz:
    1 oktober 2019
    Dankjewel Sierd & Margriet. Ik heb de gelukswensen overgebracht en Ben vond het hartstikke leuk. Ook al ligt hij nu een beetje in de lappenmand. En wat Margriet betreft, ook zij mag trots zijn op zich zelf. Dat is ook een hele prestatie 👍 Top!
  11. Rob Gijzel:
    1 oktober 2019
    Schitterende prestatie, petje af. Geniet nog van de komende dagen en tot over 3 weken in Ridderkerk. Zal geen stille avond worden. Ook groeten aan je beide wandelkompanen.
  12. Jean Arntz:
    1 oktober 2019
    Dankjewel kerel. Ergens kijk ik ook weer uit naar een beetje normaal leven! 😉
  13. José Padilla:
    1 oktober 2019
    Gefeliciteerd , wat een prestatie !!! die emoties kan ik me goed voorstellen .Ik ben daar geweest en de reacties van de pelegrinos gezien en de mis bij gewoon dat vond ik indrukwekkend !!!
    Genieten .
    Groetjes José
  14. Jean Arntz:
    Heyyy manneke,
    Dan heb jij er inderdaad een mooie voorstelling van. Naar de mis ga ik als ik weer terug ben van de kust op 7 okt. Die wil ik ook graag bijwonen. Gister kwam er niks van, en vandaag door omstandigheden ook niet. Ik ben met Ben naar het ziekenhuis gegaan, hij had een ontsteking in zijn voet.
  15. Riny en Nic:
    1 oktober 2019
    Hoi Jean, Wat een mooie column en een geweldige prestatie,gefeliciteerd.
    We leven met jullie mee Chapeau!
    We gaan je verhalen nog missen.
    Geniet ervan.
    Groetjes Riny en Nic.
  16. Jean Arntz:
    1 oktober 2019
    Totdat ik weer in de vlieger stap, blijf ik mijn ding doen. Morgen richting kust lopen. En op 7 okt weer terug in Santiago.
  17. Irma:
    1 oktober 2019
    Gefeliciteerd mannen, top prestatie wie doet het jullie na. Geniet nog lekker van dat mooie gevoel voordat je de laatste 90 km gaat lopen.

Tot gauw!!
  18. Jean Arntz:
    1 oktober 2019
    Dankjewel meid, ja, het blijft een lekker en mooi gevoel 😊
  19. Ramona:
    1 oktober 2019
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Geniet er van en van jullie tijd nog daar.
  20. Jean Arntz:
    2 oktober 2019