Dag ?? Nu in Porto

8 oktober 2019 - Porto, Portugal

Ja zo gaat dat. Zo plan je een jaar van te voren een tocht om Santiago de Compostela te gaan lopen, samen met Ben. ... En zo zit je aan je verhalen/Column een eind eraan te breien.

De Camino lopen is sneller gegaan dan gedacht! Hadden wij Helmut nooit tegen gekomen, (het heeft zo moeten zijn) dan denk ik dat we er toch langer over gedaan hadden. Het was Helmut zijn 7e keer dat hij de Camino heeft gelopen en ook nog niet zijn laatste. Hij zei vaker, met kerst dan begint het virus weer te kriebelen en gaat hij weer plannen.

Een ouwe rot zoals Helmut weet ook altijd de plekken te vinden en uit te halen om te eten en te slapen. ... gho wat zijn wij daar toch groentjes bij 🥴

Ook voor Ben en moi is dit niet de laatste keer geweest. Ook wij zullen weer een keer plannen, al zal het dan waarschijnlijk niet samen zijn. ... Maar ook op onze eigen weg moet het kunnen om een Camino te lopen en het zal dan ook weer een hele nieuwe ervaring worden.

Ik ben, nadat we Santiago eigenlijk zijn binnen gekomen, ook gestopt met schrijven. Had er even de energie niet meer voor. ... Sorry hiervoor!

Wat hebben we op onze reis toch veel meegemaakt. ... Ja, het was een behoorlijke zware tocht, maar als je eenmaal weer gelopen hebt, dan ben je de vorige weer vergeten. Heel veel gelachen hebben we, ondanks de pijntjes hier en daar. De een meer pijn dan de ander. Ben op de eerste plaats met zijn blarenbal.

Ben en ik hebben in totaal vanaf Salamanca naar Santiago, ieder 496 kmters gelopen. Ben heeft na Santiago alleen maar ziekenhuis en verzorgingsposten gezien. Helmut en ik zijn toen nog door gelopen naar Finesterra. Nog eens een tocht van 86 kmters. ... Maar, wat was dát een mooie tocht. Dan vergeet je die 86 km heel snel.

Iedereen die de Camino loopt, zegt ook altijd, Finesterra moet je erbij pakken. Dat is té mooi om links te laten liggen.

Ja, we hebben diverse Caminopinten, rode en witte wijn gedronken, en zelfs hebben we Cuba diverse malen bevrijd. ... Heel vaak bij elkaar gezeten met zo’n 5 tot 10 lopers en dan gaan er vele mooie verhalen om de tafel heen. ... en ojá, wat er verteld wordt op de Camino, of wat er gebeurd! Blijft op ...!

Op het moment zitten we voor 7 dagen in Porto. Zoals ik al liet weten is het sneller gegaan dan we dachten, en dan worden het nog lange 7 dagen aan deze kant. ... Hoe we die gaan invullen? Ik denk zelf dat het veel bijslapen wordt, want op het moment dat ik dit aan het type ben, vallen mijn ogen letterlijk en figuurlijk dicht.

Ben is alvast een rondje maken buiten, zal wel op zoek zijn waar we morgenvroeg kunnen ontbijten.

Voor nu wil ik stoppen met het plaatsen van ... en sluit mijn ogen en ga het dromenland op zoeken. Iedereen lekker slapen straks, en ik zeg voor een laatste keer mijn mooie woorden:

Buen Camino 👣👣

1. Lia Rosenbrand:
    8 oktober 2019
    Wat een heerlijk voldaan gevoel zullen jullie hebben! Nu lekker genieten van Porto en de port, de Douro (zowel de rivier als de wijnen) en uitrusten. Enjoy!
  2. Jean Arntz:
    9 oktober 2019
    Zeker weten lieverd, een heel goed gevoel, maar het zal vanaf nu afkicken worden. Een wijntje, oke. Maar ... 😏
  3. Marij Stoffels:
    8 oktober 2019
    Petje af en een hele diepe buiging voor jullie 👍.
    We hebben van je verhalen genoten en waren er een klein beetje bij.
    Geniet nog maar van jullie vrije dagen.
  4. Jean Arntz:
    9 oktober 2019
    Dankjewel Marij, fijn dat jullie hebben meegenoten!
  5. Marianne:
    8 oktober 2019
    Dit avontuur pakt niemand jullie meer af!
    En zoals Marij zegt: petje af en een hele diepe buiging voor jullie! Wat een topprestatie.
    Ja het worden 7 lange dagen.....niet alleen voor jullie 🙃😘
  6. Jean Arntz:
    9 oktober 2019
    Thanks lieverd. Wordt inderdaad tijd om weer naar huis te komen. Staat een bed waar mijn voeten ook in passen. 💋
  7. Tiny stoffels:
    8 oktober 2019
    Top gedaan geniet er nog even van jammer dat we geen verhalen meer te lezen krijgen maar wie weet de volgende keer drink er nog maar eentje op.😀
  8. Jean Arntz:
    9 oktober 2019
    Thanks. Denk dat ik toch nog verhaal maak. Ti’s toch te mooi om nu al af te sluiten.
  9. Riny en Nic:
    8 oktober 2019
    Hoi Jean wat een ervaring voor jullie ,en mooie verhalen .We gaan ze missen Geniet er nog van en goede thuisreis. Groetjes Riny en Nic
  10. Jean Arntz:
    9 oktober 2019
    Merci. Verhaal gaat toch nog even verder!
  11. Sierd Hans de Jong:
    8 oktober 2019
    Bij elke bakker kun je vroeg in de ochtend lekker ontbijten. En ik zou in ieder geval ook een port huis bezoeken.
    Veel plezier in Porto!!!!
  12. Jean Arntz:
    9 oktober 2019
    Dankjewel. We zijn inderdaad van plan een port huis te bezoeken. Moeten alleen navragen waar!
  13. Rudy J Scholte:
    8 oktober 2019
    Bedankt voor de mooie verhalen, geniet ervan in Porto, geweldige prestatie hebben jullie geleverd, heel veel respect
  14. Jean Arntz:
    9 oktober 2019
    Zal zeker gebeuren in Porto. Toch schrijf ik nog ff verder!
  15. Trineke:
    9 oktober 2019
    Een geweldige prestatie. Ik sluit me volledig aan bij de vorige schrijvers. Lekker uitrusten en genieten. Groetjes
  16. Jean Arntz:
    Dankjewel lieverd 🤗
  17. Irma:
    9 oktober 2019
    Diepe bewondering voor jullie. En super dat jullie het hebben volbracht. Bedankt dat we d.m.v je mooie verhalen en prachtige foto's hebben kunnen meegenieten. Geniet nog lekker na in Porto dat hebben jullie verdient!!
    Een dikke knuffel en tot gauw.
  18. Jean Arntz:
    9 oktober 2019
    Ja tot gauw, en Thanks. Maar om nu af te sluiten! Ik schrijf toch nog even verder denk ik.
  19. Van Wegberg:
    9 oktober 2019
    Jullie hebben een mooie prestatie geleverd om trots op de zijn. Mooie verhalen geschreven over jullie avonturen, bedankt hiervoor en geniet nog maar lekker van jullie vrije dagen daar en voor straks een goede thuisreis. Gr Ger en Cilia
  20. Jean Arntz:
    Thanks zwoager. Kump nog waal get 😉