Dag 4

16 september 2019 - Madrid, Spanje

Olla,

Weer vroeg op weg. 08.00 u is een mooie tijd om te lopen. Het waren vandaag 22 km naar Granja de Moreruela.

Eerst naar een bar buiten op terras voor een bak koffie en enkele donuts als ontbijt. Het is elke ochtend behelpen, maar “Alles kump good”

Na aftellen van kilometers die al gelopen zijn, staat de teller op 370 km die nog moet worden afgelegd. Dus, 110 km zitten in de pokket. En dat op 4 dagen tijd 😉

Het was vandaag weer een mooie tocht, we merken dat we beter gaan lopen, maar het wordt er ook zwaarder op. Zeker op de paden en wegen die vol liggen met ontelbare grote en kleine stenen.

Op deze manier worden onze schoenen wel heel goed getest. Kijken wat ze kunnen verdragen. Het is een slijtageslag.

Met af en toe een deuntje zingen en fluiten slaan we ons er wel doorheen. Schouders, rug en voeten beginnen de kmters nu wel al te voelen. En we moeten nog zover!

Een van de Caminolopers had gebeld naar het adres wat wij hebben gekregen om een slaapplek. Want er liepen ook nog diverse Spanjaarden een Ier en ? Voor ons. Dus ff de zaak veilig stellen voor we in een Munucipal moeten gaan. Daar zijn we niet blij mee.

We hebben weer een mooie veilige plek, waarbij ik vandaag een twee persoons bed voor mij alleen heb en Ben een eenpersoons bed, wat uiteraard ook heel ruim is. Maar wat het belangrijkste is, alles is schoon. Weer een mooie plek voor €20.- pp.

De prijzen zijn overal belachelijk goedkoop. We wilde naar de bar voor we gingen douche om een Caminopint te pakken, gaat ineens de deur open van een winkel. Komt er een mevrouw naar buiten gerend, of we nog iets nodig hadden voor morgen, want we gaan zo sluiten en morgen later open. Er is feest in het dorp.

We hebben 2 grote flessen water gekocht met koekjes voor morgen onderweg, boterhamvlees 2 pakjes €4.50- bij elkaar. Is toch lachen 😊

Nu had ik begrepen dat we zometeen Tappas gaan eten ergens, maar eerst de was nog doen en ophangen, euhhh, daar is Helmut mee bezig. De wasmachine gebruiken, €0.- met waspoeder en al. Maar we moesten wel poko poko doen. Voor de niet Spaans sprekende en begrijpende onder ons. Poko Poko betekend gewoon, niet teveel of beetje zuinig zijn. 😉

De bewoners van de dorpen waar we doorheen trekken, zijn super lief en beleeft. Ze helpen je overal mee en wijzen je de weg als ze zien dat je aan het zoeken bent.

Nog ff dan spreek ik gewoon Spaans 🥴

Als je ergens komt, terras of waar dan ook, en je hoort de Spanjaarden praten, denk je, die slaan zich zo meteen de hersens in, zo tekeer gaan ze. 😊

Ik heb het onderweg gemerkt toen we een kleine bar tegen kwamen. Ze hebben allemaal van die slingers voor de deur hangen om de vliegen te weren. Niet dat het veel helpt, want het stikt er overal van de vliegen.

Ik dus ook naar binnen. Rugzak nog om. Hangen al die slingers om mijn nek, wandelstokken en rugzak. Keleere, ik kwam niet meer voor of achter uit. Daar kwam de senorita aanrennen, alsof er iemand met een sirene naast me stond, zo ging ze tekeer 🤣

Maar goed, ze heeft me bevrijd uit mijn wurggreep en kreeg toch nog iets fris te drinken.

De tocht voor morgen is bij mij nog even niet bekend, ook niet hoelang. Maar achhh, je loopt de Camino hé. En de Camino is een tocht om te ontspannen uiteraard met een grote inspanning.

We zien wel morgenvroeg. Jullie komen het allemaal te weten, tenminste als ik de puf heb om te typen. Want hoevaak ik iets opnieuw moet aanslaan 😫

Eerst straks maar eens kijken of we iets te eten kunnen krijgen 😉

Tot nu zeg ik wéér:

Buen Camino. 👣👣

1. Van Wegberg:
    Laat maar weer van jullie horen suc6
  2. Jean Arntz:
    👍 👍
  3. Riny en Nic:
    Riny en Nic
    Bedankt voor twee sjieke verhalen, jullie hebben al flink gelopen, ga zo door.
    "Alles kump good"
    Groetjes Riny en Nic.
  4. Jean Arntz:
    16 september 2019
    Inderdaad, “Alles kump good”
  5. Marij Stoffels:
    16 september 2019
    Hè Jean jullie zijn goed bezig lees ik. Mijn complimenten.
  6. Jean Arntz:
    Thanks Marij 👍
  7. Tiny stoffels:
    16 september 2019
    het is super om jullie via deze weg te volgen en te horen dat je het naar je zin hebt.nog veel veilige kmters
  8. Jean Arntz:
    Thank you 👍
  9. Peet Legerstee:
    16 september 2019
    Hoi Jean, leuk al die verhalen.
    Ik zou zo mee willen gaan. Hahaha.
    Wij blijven alles volgen. Je kan er later wel een boek van maken.
    Heel veel succes en sterkte verder.
    Peet en Lies
  10. Jean Arntz:
    Dankjewel jullie 2. Moet ik even over nadenken wat het boek betreft. 😉
  11. Marianne:
    16 september 2019
    Whaha, ik hoor je mopperen tijdens het tikken. Niet gedacht dat ik dat nog eens zou missen....
    Maar trots op je hoor. Er zullen ongetwijfeld nog moeilijke dagen komen. Maar zoals jezelf altijd zegt: opgeven is géén optie! Jullie gaan dit varkentje wassen. 💋😘
  12. Jean Arntz:
    We hebben al 2 dagen pork gegeten, dus dan wassen we dat andere ook maar hé 😉💋
  13. Rudy J Scholte:
    Super goed bezig jullie 💪
  14. Jean Arntz:
    Yesss 👍
  15. Karin:
    16 september 2019
    Super mannen. Toppers. Leuke verhalen over jullie belevenissen.!!!!
  16. Jean Arntz:
    16 september 2019
    Alles voor het publiek, oftewel onze volgers 😉
  17. Trineke:
    17 september 2019
    Jean, volhouden je bent goed bezig. Ik geniet van je verslagen. Nog heel veel succes. Trineke 👍👍
  18. Jean Arntz:
    Heyyy lieverd, dankjewel 👍
  19. Lia Rosenbrand:
    17 september 2019
    Super leuk om je ervaringen te lezen en zo een beetje mee te wandelen! Nu nog elke dag schrijven, dat zal straks misschien wat minder worden, naarmate de vermoeidheid toe gaat slaan. Maar toch al 110 km. in de benen, top! Veel succes nog en Buon Camino!
  20. Jean Arntz:
    Dankjewel Lia. Inmiddels 137 km 😉